tisdag 29 mars 2022

Hultsfreds kommun ”Ser bara de stora aktörerna”

Bild Dagens Hultsfred


Kommunen har köpt handelsträdgården i syfte att sälja vidare. Tidigare ägarna Mikael Svensson och Magnus Svensson uppger nu att de känt sig tvingade att sälja.

– Vi har länge försökt få köpa tomten. Då har det inte gått. Kommunen ser bara de stora aktörerna och glömmer bort oss små. Klart jag frågar mig varför vi är mindre värda, säger Mikael Svensson

Han och brodern Magnus Svensson har arrenderat marken av kommunen sedan 2004. Tre år senare byggdes fastigheten i syfte att starta handelsträdgård.

– Det här måste vara bästa läget i Hultsfred, säger Mikael Svensson när vi slagit oss ner i lokalen.

Av olika anledningar blev det inget med planerna på en handelsträdgård, utan de senaste tre åren har huset istället använts som förråd.

– 2019 hörde kommunen plötsligt av sig till oss med kravet att vi skulle flytta ut och riva huset, berättar Magnus Svensson. Vi har verkligen försökt få köpa tomten, men tjänstemännen har varit bestämda från början. Vi har till och med haft en advokat inkopplad och där efter pausades ärendet.

Ska sälja tomten vidare

Efter många turer hörde istället kommunen av sig nyligen till bröderna Svensson, om att man ville köpa huset som har både nya handelsområdet Knekten och kvarteret Batteriet som närmaste granne. Prissumman landade på 600 000 kronor.

Ni påstår nu att kommunen tvingat fram en försäljning av handelsträdgården?

– Ja, så upplever vi det, säger Mikael Svensson och får medhåll av brodern. Nu säger kommunen att det finns intressenter till tomten, som kan tänka sig att etablera verksamhet här.

”Ser bara de stora aktörerna”

Själv säger de sig aldrig ha fått chansen att köpa tomten, trots att de arrenderat den i 16 år.

– Nu ska allt säljas vidare får jag läsa i tidningen. Kommunen ser bara de stora aktörerna. De får tillträde till marken som helt plötsligt är intressant för etablering och vi små glöms bort. Det har bara varit ”sälj och försvinn”, säger Mikael Svensson märkbart besviken.

Varför har det tagit så lång tid, från 2007 till nu och det fortfarande inte är igång en verksamhet i huset?

– Ja, det kan tyckas lustigt, det håller jag med om. Det hymlar jag inte med, säger Mikael Svensson. Men de första planerna på handelsträdgård blev det som sagt inget med, utan det har bara blivit stående.

Så varför är det så intressant att köpa tomten?

– För att jag vill ha min verksamhet här, jag driver Mikaels Bygg och Service AB. Vi har satsat mycket på huset och jag vill inte behöva köpa eller bygga en ny fastighet. I företagsbeskrivningen står att jag ska ha lite trädgårdsprodukter och reparation av maskiner. Jag har bara inte vågat satsa, dels för kommunens krav att vi skulle riva huset och nu med pandemin och allt, men det var på gång. Nu skulle jag köpa ut min bror. Så det känns mycket ledsamt, det hade rent av kunnat bli nya arbetstillfällen här.

Har kontaktat jurist

Mikael Svensson säger sig inte ge upp, utan han har kontaktat en jurist som ska titta närmare på om allt gått rätt till.

– Kommunen borde låtit den som äger huset köpa tomten – punkt slut, så jag säger ”gör om och gör rätt”.

Dagens Hultsfred har sökt Hultsfreds Bostäders vd, Helena Grybäck-Svensson, som uppges vara den som ska bemöta kritiken. Men hon har inte gått att nå på vare sig telefon eller mail.


Artikel saxad från lokaltidningen Dagens Hultsfred 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar